رنگ خوراکی سالم و خوش رنگ
نوشته شده توسط : nadi

برند های خارجی رنگ خوراکی مورد تایید

برند های خارجی رنگ خوراکی که در بازار ارائه می شود و معمولا مورد استفاده قنادی ها قرار می گیرد غالبا به صورت  ژله ای عرضه شده اند و مناسب برای قنادی ها است. و در روکش کیک ها غالبا مورد استفاده قرار می گیرند.

برند ایرانی رنگ خوراکی:

از برند های مطرحی که در بازار موجود است غالبا بصورت رنگ مایع توزیع می شود و در انواع غذا ها و خوراکی ها از آنها استفاده می کنند. البته انواع دیگر از رنگ های خوراکی در سایت فروشگاهی سوینچ مورد عرضه قرار گرفته است که همه گی دارای مجوز های بهداشتی از جمله سیب سلامت می باشند.

نکاتی مهم در مورد خرید رنگ خوراکی

  1. برای خرید رنگ غذا همه اطلاعات و مشخصات روی جعبه و قوطی رنگ را مطالعه کنید.
  2. معمولا رنگ های مصنوعی دارای علامت استاندارد نیستند و ترکیبات نامعلومی دارند. بنابراین در زمان خرید سعی کنید معتبرترین برند رنگ خوراکی را انتخاب کنید.و حتما به بروشور آن دقت نمایید.
  3. اگر از رنگ های خوراکی خارجی استفاده می کنید حتما دارای مجوز باشد؛ و مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته شده باشد.
  4. شرکت سازنده مورد تایید موظف هستند مواد تشکیل دهنده رنگ های غذا و همینطور مقدار مصرف و نوع مصرف آنها را بر روی برچسب آنها درج نمایند.
  5. رنگ های خوراکی باید دارای تاریخ تولید و انقضا باشند.

کدام رنگ خوراکی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؟

رنگ خوراکی قرمز سوینچ معمولا به علت استفاده بیشتر در روکش کیک ها مورد مقبولیت بیشتری از طرف قنادی ها قرار گرفته است. البته رنگ قرمز خوراکی در تهیه برخی دسر هاو همینطور نوشیدنی ها و نیز در تهیه برخی مرباها مانند مربای گل محمدی کاربرد دارد.

 رنگ های خوراکی را به چند گروه می توان تقسیم نمود

بطور کل رنگ های خوراکی را می توان یه سه گروه تقسیم کرد:

  1.  رنگ های گروه طبیعی
  2.  رنگ های گروه معدنی
  3.  رنگ های گروه ترکیبی

گروه رنگ های  طبیعی

همانگونه که از نام این گروه از رنگها مشخص است؛  به رنگ های خوراکی، طبیعی گفته می شود که منشا ان ها از گیاهان و حیوانات بوده باشد و به دو دسته زیر می توان تقسیم نمود:

  • نوع گیاهی.
  • حیوانی.

رنگ های نوع گیاهی:

رنگ های گیاهی از گیاهان استخراج می شوند؛ این گیاهان در طبیعت خود از رنگ بند های زیادی برخوردارند و به همین دلیل انسانها همواره تمایل داشتند از این رنگ بندی ها در البسه و همینطور تزیین مواد غذایی خود بهره برند بطور مثال می توان زعفران، کورکومین، چغندر، کارتاموس و یا گیاهان مختلف دیگر را نام برد. همه این محصولات سالم رنگ خوراکی سوینچ از طریق فروشگاه در اختیار شماست

رنگ های نوع گیاهی

رنگ های حیوانی:

شاید برای شما جالب باشد و البته برای برخی تصور آن چندش آور است که برخی از رنگهای خوراکی از برخی حشرات گرفته شده است.

رنگ های معدنی:

رنگ های معدنی رنگ های هستند که در طبیعت وجود دارند مثل سنگ آهن که پیشینه استفاده از به دوران باستان باز میگردد و رنگ دی اکسید تیتانیوم که از تیتانیوم حاصل شده است.

رنگ های ترکیبی:

رنگ های ترکیبی از نام شان مشخص است از ترکیب  دو دسته رنگ طبیعی و مصنوعی تقسیم شده است.

رنگ های طبیعی:

رنگ های خوراکی از ساختار شیمیایی رنگ در طبیعت یافت می شود اما این به آن معنی نیست که رنگ های طبیعی از خود مواد طبیعی در طبیعت استخراج شده اند زیرا این کار به علت کمبود منابع اقتصادی یا دسترسی نداشتن به مواد خام صرفه اقتصادی ندارد هر چند افراد می توانند برخی از این رنگ ها را خودشان در اشپزخانه از مواد طبیعی موجود در منزل تهیه و تولید کنند که به آنها رنگ های خانه گی نیز می توانیم بگوییم. برای آشنایی با روش تولید برخی از این رنگهای خانگی پر طرفدار اینجا کلیک نمایید.

رنگ های مصنوعی:

رنگ های مصنوعی همانند بسیاری از چیزهایی که نام مصنوعی را با خود یدک میکشند بر پایه محصولات طبیعی نیستند. این رنگها قالبا در طبیعت یافت نمی شوند و به روش شیمایی تولید می شوند.

دلایل استفاده از رنگ های خوراکی چیست؟

بی شک استفاده از رنگ های خوراکی بصورت متنوع تاثیر بسیار زیادی در جذابیت و زیبایی و همینطور نقش بسزایی درتنوع بخشیدن به مواد غذایی دارد؛ اشخاص زیادی وجود دارند که مایلند زمان پهن کردن سفره از وجود غذاهای رنگارنگ لذت ببرند.برخی از این رنگ های خوراکی نمادی از مزه خود آن ماده غذایی و شیرینی دارد. به عنوان مثال کیک توت فرنگی را در نظر بگیرید! انتظاری که از کیک توت فرنگی از نظر رنگی داریم چیست؟! بی شک رنگ صورتی توت فرنگی می تواند انتخاب بهتری نسبت به سایر رنگ ها باشد.

روانشناسی رنگ ها

حتما شنیده اید هر رنگی نماد یک چیز می باشد و غالبا رنگ ها نمادی از احساسات درونی افراد می توانند باشند؛ بطور مثال رنگ سرخ یا همان قرمز نماد عشق آتشین است و یا در فرهنگ ایرانی اسلامی نمادی از شهادت می باشد. یا رنگ سفید نمادی از پاکی ست! در اینجا برخی از این رنگها را در حوزه صنعت غذایی مورد بررسی قرار می دهیم.

رنگ قرمز یا همان رنگ سرخ (red color):

red Color به رنگ قرمز تیره گفته شده که جزء رنگ های مجاز خوراکی  شناخته شده در ایران می باشد  و به دو شکل مایع و روغنی عرضه شده است. هرچند مواد طبیعی وجود دارد که می توانید با آنها رنگ قرمز در طیف های مختلف را استخراج کنید.برای آشنایی با نحوه ساخت رنگ قرمز در خانه برروی کلمه red Color کلیک کنید.

رنگ آبی یا آبی ارغوانی (Blue Color):

رنگ غذای آبی از دیگر رنگ های ساخته شده شرکت های داخلی و خارجی است. منظور از Blue Color، آبی ارغوانی است که به دو شکل روغنی و حلال در بازار وجود دارد. رنگ آبی ارغوانی در شیرینی جات، نوشیدنی ها، بستنی، دهان شویه، صابون، مواد تزئینی، داروها، لوازم آرایشی و سایر مواد غذایی کاربرد دارد. در ضمن شما از بابت خرید رنگ خوراکی آبی ارغوانی نگران نباشید زیرا دارای گواهی نامه و استاندارد معتبر از صنایع بهداشتی، آرایشی و غذایی است.

رنگ زرد معروف به رنگ  زعفرانی (Yellow Color):

رنگ زرد زعفرانی به عنوان یک رنگ خوراکی خاص به دلیل رنگ زیبا و پر انرژی که دارد از رنگ های خوراکی مشهور بوده که با رنگ زرد زعفرانی شناخته شده است و به دو صورت گفته شده یعنی (حلال و روغنی) می باشد.رنگ زرد را معمولا در بسیاری از محصولات می توان یافت از جمله  در تولید آدامس، شیرینی، بستنی، نوشیدنی ها، شامپو، صابون و سایر موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد؛ جالب است بدانید که رنگ زرد در بسته بندی معمولا مانند سایر رنگ های گفته شده ۵/۲ و ۵ کیلویی بوده و دارای استاندارد و گواهی نامه معتبر از سازمان جهانی بهداشت است.

رنگ قرمز مات (Dark Red Color}:

رنگ قرمز مات یا تیره در بین مردم شناخته شده است و در همه کشورها به ویژه ایران مورد استفاده قرار گرفته است. از رنگ قرمز تیره برای ساخت ژله، مواد تزئینی، آدامس و غیره استفاده می شود و از نظر قیمت خرید رنگ خوراکی قرمز تیره نسبتا صرفه اقتصادی دارد.رنگ قرمز مات نیز از رنگ های ساخته شده شرکت های داخلی و خارجی است.

رنگ خوراکی خوب چه مشخصاتی دارد؟

چنانچه در صنعت غذایی و بخصوص صنایع غذایی که از رنگ ها در تولیدات خود استفاده می کنند کمی بررسی نمایید و برندهای معروف را تحلیل کنیم معمولا این برندها در تولید رنگ خوراکی از مواد خام گیاهی باکیفیت بالا و با استفاده از تکنولوژی جدید و به روز جهانی استفاده می نمایند.

فرایند تولید رنگ های خوراکی

فرآیند تولید رنگ غذا بطور کلی می توان در ۷ مرحله تقسیم کرد.

  1. تهیه مواد خام با کیفیت.
  2. عملیات استخراج رنگ دانه ها.
  3. فرآیند تصفیه
  4. عملیات تغلیظ
  5. انجام پالایش
  6. استرلیزه کردن
  7.  تنظیم درجه و قدرت رنگ

ویژگی های رنگ خوراکی خوب

برندهای رنگ غذا با کیفیت بافت و طعم خوبی دارند و علاوه بر زیباتر کردن مواد غذایی، اشتها برانگیز هستند زیرا باعث گیرایی و جذابیت مواد غذایی شده اند و احساس طبیعی بودن رنگ را به ذهن مصرف کننده القاء می کنند. از مهمترین ویژگی های رنگ های خوراکی باکیفیت و مرغوب  می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • این رنگ ها بوی خاصی ندارند. (و غالبا کاملا بی بو هستند).
  • رنگ شفاف و روشنی دارند.
  • ماندگاری بالایی دارند. (پایداری خوبی در استفاده شدن دارند).
  • قدرت بالایی  در رنگ دهی دارند.و مقدارکمی از آن می تواند حجم زیادی از مواد ترکیب شده را رنگی نماید.

از هر رنگ خوراکی درکجا استفاده کنیم؟

  1. رنگ سبز تیره:
    رنگ سبز تیره مناسب برای درست کردن موهیتو و رنگ دهی بالا به خلال پسته است و معمولا با توجه به حجم رنگ، قیمت رنگ مناسب می باشد.
  2. رنگ قهوه ای:
    رنگ قهوه ای ملایم برای پخت کیک، شیرینی و شکلات قهوه ای کاربرد دارد. و همچنین بعنوان روکش این خوراکی هااز ان استفاده می کنند.
  3. رنگ نارنجی:
    رنگ نارنجی برای استفاده در برخی غذاها و شیرینی ها کاربرد زیادی دارد.
  4. رنگ قهوه ای تیره:
    رنگ قهوه ای تیره بیشتر برای رنگ کردن کیک کاربرد دارد.و نمادی از حالت شکلاتی دارد.
  5. رنگ قرمز:
    رنگ های قرمز برای صورتی کردن خامه و خوشرنگ کردن کیک مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. رنگ سبز روشن تر:
    رنگ های خوراکی سبز برای تهیه شربت و دادن رنگ فانتزی به کیک مناسب هستند.همچنین می توان از آن برای رنگ دهی به ژله و پاستیل ها استفاده کرد.

خرید رنگ خوراکی طبیعی مناسب

در هنگام  خرید رنگ های خوراکی گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بررخی از افراد ترجیح می دهند از رنگهای خوراکی که خودشان دارای عطر و مزه هستند استفاده نمایند بارزترین این رنگهای خوراکی معروف، زعفران می باشد.که میتوان از عصاره زعفران بجای آن برای مواد غذایی که حجم زیادی دارند استفاده کرد. معروفترین عصاره های زعفران موجود در بازار ایران با دو نوع خاص برای دو نوع ذائقه خاص تولید گشته:

البته برخی از این رنگها را شاید تمایل داشته باشید که خودتان در منزل از مواد طبیعی بدست بیاورید. مثلا رنگ زرد از زردچوبه و زعفران، نارنجی از آب هویج و قرمز و آبی از چغندر. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که این رنگها غالبا حاوی ته مزه خاصی از موادی که از آنها بدست آمده اند می باشند؛ و احتمالا در مزه خوراکی شما اثر بگذارند!.

رنگ های طبیعی را چطور میتوان تهیه کرد؟

رنگ های طبیعی خوراکی را می توان به سه صورت زیر در بازار پیداکرد:

  • رنگ های غذایی مایع.
  • رنگ های غذایی ژل غلیظ.
  • رنگ های غذایی پودر.

رنگ های غذایی مایع:

یکی از دلایلی که رنگ رغذای مایع مقبولیت بالایی در بازار افزونه های مواد غذایی دارد به صرفه بودن آن است یعنی رنگ مواد غذایی با استفاده از رنگ مایع غلیظ می شود و به طور یکنواخت در مواد پخش خواهد شد. صنایع غذایی سوینچ در محصولات رنگ غذای خود، محصولات رنگ مایع را نیز تولید و در اختیار مشتریان عزیز که به سلامت خود اهمیت می دهند می گذارد.خرید رنگ های افزودنی و خوراکی مایع بیشتر به منظور استفاده در شیرینی و بستنی کاربرد دارد.

رنگ های غذایی ژل غلیظ:

ژل غلیظ یا خمیر بسیار ضخیم بوده و باید کم استفاده شود. پس سعی کنید یک بسته کوچک از رنگ غذا خمیری را بخرید.تا در طول زمان تاریخ مصرفش نگذرد.

رنگ های غذایی پودری:

خرید رنگ غذا پودری به منظور مزه دار کردن غذاها و خوراکی ها است و نقش مهمی را روی اشتهای اشخاص دارد.

 رنگ خوراکی با پودر طلایی

رنگ  طلایی همیشه جزو رنگ هایی هست که در هرچیزی که بکار رود جلوه شاهانه و زیبایی به موجودیت ان می دهد؛ لذا بسیاری از افراد علاقه مند به استفاده از این رنگ منحصر بفرد می باشند. چنانچه شما جزوافرادی هستید که به دیزاین و زیبایی کیک و دسر هایی که می پزید اهمیت می دهید و تمایل دارید دست پخت شما همچون جواهری برروی میز بدرخشد؛پیشنهاد ما استفاده از رنگ طلایی در سفره آرایی هایتان است

کدام برند پودر طلایی بهتر است؟

رنگ غذای پودر طلایی جزو رنگ های خوراکی شیمیایی است بنابراین توصیه ما این است که حتما برای تهیه این رنگ از برند های مطرح همانند تولیدات سوینچ که تحت وزارت بهداشت تولید شده و علامت های استاندارد لازم همچون سیب سلامت را دارا هستند استفاده نمایید!. تا برای شما از نظر سلامت مشکلی بوجود نیاورد! البته این توصیه ما در استفاده از هرگونه رنگ خوراکی می باشد چه رنگ هایی که بر پایه طبیعی هستند و چه رنگ هایی که بر پایه رنگ های شیمیایی هستند!.

روش استفاده از پودر طلایی 

برای استفاده و در واقع آماده سازی پودر غذای طلایی دو راه پیش رو دارید؛که در ادامه هر دو روش را برای شما عزیزان آموزش می دهیم.

نکات مهم در ساخت رنگ غذای طلایی با روش اول

در این روش باید دقت نمایید که رنگ طلایی شما بسیار براق و زیبا جلوه گری میکند اما ادر این روش رنگ طلایی شما خشک نمیشود بنابراین در هنگاه استفاده از ان دقت نمایی تا به دست شما نخورد و یا به مواد دیگر مالیده نشود. خشک نمی شود.

مواد لازم برای تهیه رنگ طلایی خوراکی در روش اول

  • پودر رنگ طلایی خوراکی نوک قاشق چای خوری
  • روغن مایع از هر نوعی که دارید ۱ قاشق غذاخوری
  • ظرف در بسته کوچک برای نگهداری مازاد رنگ  ساخته شده

روش تهیه رنگ خوراکی طلایی خوراکی در روش اول

ابتدا با کمک قلمو آشپزی (نوک آن باریک باشد تاکار با آن راحتتر باشد.) پودر طلایی را درون ظرف ریخته و روغن را به ان اضافه میکنیم و هم میزنیم تا کاملا رنگ در آن بطور یکنواخت ترکیب شود. سپس با کمک قلمو برروی فوندانت های اماده و یا کیک و یا دسر خود با احتیاط می زنیم. دقت نمایید که این رنگ خشک نمیشود!؛ پس با احتیاط با آن کار نمایید.

نکات مهم در ساخت رنگ غذای طلایی با روش دوم

در این روش رنگ طلایی کمی مات می باشد بنابراین افرادی که تمایل دارند رنگ طلایی بدست آمده مان باشد و خیلی حالت براق به خود نگیرد می توانند از این روش برای تهیه این رنگ استفاده نمایند؛ همچنین در این روش رنگ طلایی بلافاصه بعد از یک الی دو دقیقه خشک می شود و شما براحتی می توانید از ان در تزیین مواد غذایی مورد نظر خود استفاده نمایید.

مواد لازم برای تهیه رنگ طلایی خوراکی در روش دوم

  • پودر رنگ طلایی خوراکی به اندازه نوک قاشق چای خوری.
  • یک قاشق غذا خوری الکل خوراکی (الکل میوه).

روش تهیه رنگ طلایی خوراکی در روش دوم

در تهیه رنگ طلایی در این روش دقت نمایید حتما از الکل خوراکی که بنام اتانول بفروش میرسند و به الکل میوه معروف هستند استفاده نمایید و از الکل های دیگر که کاربرد صنعتی دارند و یا الکل هایی که امروزه در ایام کرونا بسر میبریم و برای ضد عفونی سطوح و دستها استفاده می کنند و به انها متانول نیز می گویند هرگز استفاده ننمایید. الکل میوه از نظر شرعی مشکلی ندارد و با خیال راحت می توانید از آن استفاده نمایید.





:: برچسب‌ها: رنگ خوراکی ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: